کد خبر : 55778 تاریخ ثبت : 1397/8/7 12:32:32
نبود اسکله مناسب صیادی در دیر/ صدایی که به گوش مسئولین نمی رسد

نبود اسکله مناسب صیادی در دیر/ صدایی که به گوش مسئولین نمی رسد

صیادان دیری از فقدان اسکله و پناهگاه مناسب برای شناورهای خود رنج می برند.

به گزارش مطاف24  از دیرباز مردمان خطه جنوب بواسطه وجود نعمت خدادادی دریا رزق و روزی خود را از این سفره گسترده تأمین کرده اند و شغل اکثر ساحل نشینان در ارتباط با صید و صیادی بوده است.
صیاد جنوبی سختی ها و رنج شرجی و گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای سوزناک زمستان را به دل می خرد و دل به دریا می زند تا بلکه لقمه نانی حلال برای خانواده اش مهیا کند.
بندر دیر اگرچه از گذشته تاکنون به عنوان بزرگترین بندر صیادی کشور شناخته می شود اما نبود امکانات و زیر ساخت های لازم بویژه در بحث صید و صیادی در این دیار باعث شده تا خود مردم منطقه نیز لقب بزرگترین بندرصیادی را بیشتر در حد یک حرف بدانند.

یکی از دغدغه های اصلی صیادان بویژه قایق داران دیری نبود پناهگاه مناسب برای استقرار شناورهایشان است که بارها شاهد بوده ایم بر اثر طوفان هر از گاهی خساراتی به این قایق ها وارد شده است که یکی از خسارت بارترین آنها به حادثه سیش در اواخر اسفندماه سال 95 بر می گردد.

عادل دشتی از صیادان دیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دیر اظهار داشت: دو سال قبل در حادثه سیش خسارت های جدی به قایق های صیادی وارد شد اما میزان پرداختی جبران خسارات بسیار ناچیز بود.
وی با بیان اینکه بابت تعمیر و خرید شناورهایمان هنوز هم بدهکار هستیم افزود: قایق من نزدیک به 23 میلیون تومان خسارت دید در حالی که تنها چهار میلیون تومان از سوی مسئولین پرداخت شد.
این صیاد با اشاره به اینکه مهمترین مشکل فعلی ما نداشتن پناهگاه مناسب برای قایق هاست، عنوان کرد: در حال حاضر بدلیل نبود مکان مناسب، قایق های ما در اسکله شهرداری مستقر هستند در حالی که این اسکله تفریحی است نه صیادی، از طرفی مسئولین از ما می خواهند تا در اسکله روستای اُلی شمالی مستقر شویم اما برای ما مقدور نیست.
وی ادامه داد: شغل آبا و اجدادی ما صیادی است و برادران من و بسیاری از اقوام همین فعالیت را در پیش گرفته اند اما در سال های اخیر به واسطه حضور لنج های بوشهری در منطقه صیدگاه دیر و استفاده از روش صید ترال شاهد کم شدن ذخایر آبزیان هستیم که متأسفانه هیچ برخوردی نیز صورت نمی گیرد.
مختار گنخکی دیگر صیاد کهنه کار دیری اظهار داشت:خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین باید با حضور در میان مردم درد دل ها و مشکلات ما را به گوش آنها برسانند.

وی با بیان اینکه بیش از 200 قایق صیادی در اسکله شهرداری مستقر هستند که ایمنی مناسبی ندارد،گفت: مسئولین به جای شعار دادن واقعا بیایند از نزدیک وضعیت ما را ببینند و مشکلات جامعه صیادی را مرتفع کنند.
این صیاد درباره مشکلات زندگی خود بیان کرد: همسرم بیماری سرطان دارد اما برای هزینه های درمان او با مشکل شدید مواجه ام؛ برای دریافت 10 میلیون تومان وام به بانک مراجعه کرده ام ولی شرایط سختی پیش پایم گذاشتند که باید یک ضامن کارمند و یک بازاری با گردش حساب 200 تا 300 میلیونی معرفی کنم.
بحرانی یکی دیگر از صیادان گفت: اسکله اختصاصی شیلات ظرفیت این تعداد قایق و لنجی که در آن مستقر هستند را ندارد و اسکله شهرداری هم در واقع تفریحی است و سرپناه مناسبی برای شناور ها نیست و تنها با ایجاد اسکله جدید است که می توان دغدغه های صیادان راکاهش داد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر دیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دیر اظهار داشت:با توجه به اینکه بندر دیر را به نام بزرگترین بندر صیادی کشور می شناسند بنابراین نیاز است که زیر ساخت ها و امکانات در خور شأن مردم داشته باشد.
مهران پوسه با بیان اینکه ما مشکلات صیادان را درک می کنیم و به آنها حق می دهیم، افزود: اسکله شهرداری با هدف تفریحی احداث شده که اکنون قایق های صیادی در آن مستقر هستند اما نیاز است که یک مکان مناسب و در شأن صیادان برای آنها در نظر گرفته شود.
وی با تأکید بر لزوم توجه جدی مسئولین استان به مسائل و مشکلات حوزه صید و صیادی بندر دیر گفت: صیادان ما قشر زحمتکش و شریفی هستند که رفع مشکلات آنها باید در اولیت کار مسئولین باشد.
پوسه با بیان اینکه ساماندهی اسکله شهرداری نیاز به اعتبار زیادی دارد و از عهده شهرداری خارج است، تأکید کرد: برای حل مشکل پهلوگیری قایق ها، ساخت موج شکن ضروری است که برای این مهم نیاز به اعتبارات دولتی و نفتی است.

 منبع: خبرگزاری فارس

 

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه



 
 
نظرسنجی
دلایل بحران ازدواج چیست؟
پیدا نشدن فرد مناسب
20%
وضع نامناسب مالی
26%
مشکل نهیه مسکن
3%
نداشتن شغل دائم
15%
بیکاری
33%
بازگشت
اخبار دیر
تصاویر
اخبار استان
دیگر اخبار